انتظار 8 : مهدی ستیزان

مشخصات کتاب

سرشناسه : جعفری، محمدصابر، 1350 -

عنوان و نام پدیدآور : مهدی ستیزان/ محمدصابر جعفری.

مشخصات نشر : تهران: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام، مرکز تخصصی مهدویت، 1387.

مشخصات ظاهری : 46 ص.؛ 20× 9/5 س م.

فروست : انتظار؛ 8.

شابک : 4500 ریال : 9789647428385 ؛ 35000 ریال (چاپ دوم)

وضعیت فهرست نویسی : برون سپاری.

یادداشت : چاپ دوم: زمستان 1386.

یادداشت : چاپ سوم.

یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس.

موضوع : محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق -

موضوع : مهدویت-- انتظار

رده بندی کنگره : BP224/4/ج74م9 1387

رده بندی دیویی : 297/462

شماره کتابشناسی ملی : 1513691

ص:1

اشاره

انتظار «8»

مهدی ستیزان

محمدصابر جعفری

ص:2

مهدی ستیزان (انتظار 8)

مؤلف/ محمدصابر جعفری

ناشر/ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف

صفحه آرا/ رضا فریدی

لیتوگرافی/ ترام اسکنر 7830058

نوبت چاپ/ هفتم، تابستان 90

شمارگان/ سه هزار

بها/ 500 تومان

مراکز پخش:

1. قم: مرکز تخصصی مهدویّت/خیابان شهدا/کوچه آمار (22)/بن بست شهید علیان

ص. پ: 119-37135 / تلفن: 7737801

/فاکس: 7737160

2. تهران: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف

/ص.پ: 355-15655 / تلفن: 88959049

/ فاکس: 88981389

WWW.IMAMMAHDI-S.COM

info@imammahdi-s.com

شابک: 978-964-7428-38-5

ص:3

فهرست مطالب

مقدمه ناشر4

پیشگفتار5

عوامل ستیز و مقابله با فرهنگ مهدویت7

1. جهل و بی اطلاعی7

2. تعصب بی جا9

3. منفعت طلبی10

4. روحیه استکباری13

شواهد ضرورت ستیز17

الف) آثار اعتقاد به مهدویت17

نمونه های ثمر بخشی تفکر مهدویت:17

ب) نمونه های عینی باور دشمن به لزوم ستیز19

ابزارهای ستیز:23

روشهای مبارزه و ستیز29

الف. انکار31

ب. تخریب33

ج. تحریف37

د. جایگزینی38

راه مبارزه و مقابله با ستیزه جویی های دشمن40

الف. مبارزه با عوامل ستیز40

ب. مبارزه با روش های ستیز46

ص:4

مقدمه ناشر

اندیشه مهدویت، پاسخگوی کامل و جامع به خواسته و نیاز دیرین انسان ها در اصلاح وضعیت نابسامان زندگی بشری است.

مهدویت نه فقط برای فردای مبهم بشریت، روشنی و زیبایی عرضه می کند که امروز بشر نیز در گرو فهم و معرفت به این موضوع است. و نشناختن امام و راه، اهداف و جایگاه امام و وظایف ما در قبال او، همان زندگی جاهلی است که مرگ جاهلی را در پی دارد و روایات بسیاری به آن پرداخته اند.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف به همت پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت، در راستای این هدف مهم، مجموعه ای را به نام «انتظار» فراهم آمده تا به تبیین مباحث و موضوعات مختلف فرهنگ مهدویت به صورت مختصر و با حجمی اندک بپردازد. و در کنار فصلنامه علمی تخصصی انتظار که ویژه پژوهشگران و متخصصان است؛ رهنمون عموم علاقمندان گردد.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف

معاونت پژوهش

ص:5

پیشگفتار

برای تبیین و تعمیق یک راه و اندیشه، و در نهایت کار آمدی بیشتر آن؛ چاره ای نیست، جز شناخت ستیزه جویی ها از سویی و آسیب ها از سوی دیگر تا در پرتو آن، پیشگیری و مقابله مناسب صورت گیرد.

در بررسی دشمنی ها، نخست باید به عوامل ستیزه جویی ها و سپس به شیوه ها و ابزار دشمن در این مقابله پرداخت و در نهایت راه های مبارزه با آن را مورد تأمل قرار داد.

ما در این نوشتار، به دنبال طرح تمام شیوه ها و روش های دشمن در قبال مسأله انتظار و مهدویت نیستیم؛ چنین امری نه در سطح علم و تحقیقات ماست و نه با توجه به

ص:6

اختاپوس اطلاعاتی دشمن به راحتی پی بردنی است.

هدف ما اعلام جدی بودن مبارزه دشمنان با مقوله مهدویت است تا در پرتو آن، به شیوه ها و روش ها، دقیق تر بیندیشیم و بدون سهل انگاری در آن تأمل بیشتری کنیم «تا در نقطه مقابل تلاش دشمن، در جهت اعتماد و عمل و تبلیغ و تبیین حقیقت مهدویت حرکت کنیم» (1).

گفتنی است بررسی آسیب ها را به زمانی دیگر موکول می کنیم.


1- برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش2، ص 37، نقل از روزنامه جهان اسلام 9/11/72

ص:7

عوامل ستیز و مقابله با فرهنگ مهدویت

1. جهل و بی اطلاعی

«الناس اعداء ما جهلوا؛ مردم با آنچه نمی دانند، دشمن هستند.» (1)

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مقابل دشمنی ها و ستیزه جویی های دشمنان چنین با خدا مناجات می کند: اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون (2).

نگاهی گذرا به تاریخ پیامبران و اوصیاء آنان علیهم السلام، به خوبی روشن می سازد که بسیاری افراد به دلیل ناآگاهی و جهل و... و عدم


1- نهج البلاغه، کلمات قصار، 172
2- طبرسی؛ اعلام الوری، باب 4، ص 83

ص:8

شناخت، نه از سر عناد و لجاجت، با آنان به دشمنی پرداخته اند: پیرمرد شامی، چون اسرای کربلا را در میان شهر خود دید، زبان به شکر خدا گشود: امام سجاد علیه السلام خود و همراهان و شهدا را معرفی نمود؛ پیرمرد شرمنده شد و فریاد پشیمانی سرداد و..(1) این نمونه ها در تاریخ بسیارند.

جهل و ناآگاهی نسبت به حضرت، دو گونه است:

1. عده ای، صرفاً به خاطر عدم شناخت امام، عدم شناخت مهربانی، منطق، حکمت و دیگر آثار حضور و قیام او، به ستیز با او می پردازند. یا به یاریش بر نمی خیزند.

2. گروه دیگر، به دلیل عدم شناخت جایگاه حضرت؛ و حل نشدن مسأله اضطرار به حجت؛ به دشمنی بر می خیزند، اینان از آنجا که به سرای دیگر قائل نیستند و این دنیا را صرفاً امور حیوانی تصوّر کرده اند؛ نیازی به آل محمد احساس نمی کنند. جایگزینی قدرتها و نظامهائی چون لیبرال دموکراسی در دیدگاه هائی نظیر فوکویاما، هانتینگتون و... به


1- سید ابن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف؛ ص 176

ص:9

عنوان تنها راه به جای منجی و نظام الهی و دینی، از غرور ناشی از عدم نیاز به امام سرچشمه می گیرد:

حضرت علی علیه السلام فرمود: [حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف غیبتی می نماید که جاهل گوید: نیازی به آل محمد علیهم السلام نیست(1)

جایگزین ساختن تجربه دینی و عقل ابزاری به جای وحی؛ همه و همه از این توهم سرچشمه می گیرد.

2. تعصب بی جا

بل قالوا انا وجدنا آباءنا علی اُمَّة و انا علی آثارهم مهتدون؛ بلکه گفتند ما پدرانمان را به عقائد و آئینی یافتیم و البته ما هم در پی آنها بر هدایت هستیم(2) هرکسی، در هر اعتقادی پیوسته باید مجال بحث و گفتگو را باز ببیند و دنبال حق باشد. و اگر حق را یافت بپذیرد. ولی عده ای هستند که در اعتقاد خویش جمود و تعصب بی جا دارند؛ یعنی با آنکه حق برایشان هویدا شده و مشخص گردیده است که راه و


1- طوسی؛ الغیبة، فصل 5، ص 341
2- زخرف، 22

ص:10

مرامشان یا دیدگاهی که برگزیده اند، بر خطاست. باز بر عقیده خویش پافشاری کرده و سر تسلیم در مقابل آن فرود نمی آورند.

اینان کسانی اند که به فکر و اندیشه ارجی نمی نهند. به برهان و استدلال محکم بی اعتنا و صرفاً بر ایمان سطحی و تقلیدی خویش پا فشاری می کنند. شهامت تجزیه و تحلیل را ندارند. از شنیدن حق و پذیرفتن آن امتناع میورزند گروه زیادی از دشمنان حضرت مهدی علیه السلام و اندیشه مهدویت، کسانی اند که صرفاً به خاطر تعصب بی جا مخالفت میورزند. امام صادق علیه السلام : «... اذا خرج القائم لم یبق مشرک بالله العظیم و لا کافر الا کره خروجه(1) وقتی قائم قیام کند، مشرکان و کافران، قیام او را ناخوشایند دانند.

3. منفعت طلبی

دنیا خواهی، منفعت طلبی و شهوترانی، یکی دیگر از عواملی است که عده زیادی را از مسیر حق جدا کرده یا مانع ورود آنان به


1- مجلسی، بحارالانوار، 52/346 باب 27؛ تفسیر عیاشی، 2، ص 73

ص:11

مسیر حق شده است؛ کم نبوده اند افرادی که به خاطر مطامع دنیوی، در مقابل حق و حقداران، به مخالفت و دشمنی برخاسته اند. خواه این مطامع، ثروت، جاه و مقام باشد و خواه هوی و هوس و....

همیشه افرادی چون طلحه و زبیر وجود دارند که به دنبال جاه و مقام و منویات نفسانی خویش به مخالفت برخیزند.

امام حسین علیه السلام فرمود: ان الناس عبیدالدنیا والدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرّت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیّانون؛ مردم بنده دنیایند، دین لقلقه زبانشان است. وقت امتحان، دینداران واقعی کم اند.

امام صادق علیه السلام ، مدعیان محبت اهل بیت علیهم السلام را چنین توصیف می کند:

افترق الناس فینا علی ثلاث فرق؛ فرقة احبونا انتظار قائمنا لیصیبوا من دنیانا، فقالوا و حفظوا کلامنا و قصروا عن فعلنا، فسیحشرهم الله الی النار و فرقة احبونا و سمعوا کلامنا و لم یقصروا عن فعلنا، لیستأکلوا الناس بنا فیملأ الله بطونهم نارا یسلط علیهم الجوع و العطش و فرقة

ص:12

احبونا و حفظوا قولنا و اطاعوا امرنا و لم یخالفوا فعلنا فاولئک منا و نحن منهم(1)

مردم نسبت به ما سه گروهند: دسته ای ما را به این امید دوست دارند که از دنیای ما بهره مند شوند. سخنان ما را می گویند و حفظ می کنند اما از برنامه های عملی ما کوتاهی می کنند. خدا آنان را بدوزخ کشد. فرقه ای ما را دوست دارند. گفتارمان را می شنوند، در عمل هم کوتاهی نمی کنند اما منظورشان تنها دنیا و شکم است. خدا شکم های آنها را پر از آتش خواهد کرد و گرسنگی و تشنگی را بر آنان مسلط سازد و گروه دیگر ما را دوست دارند. سخنانمان را به خاطر سپارند. فرمانمان را اطاعت کنند و در عمل با ما مخالفت ننمایند. آنها از ما هستند و ما از آنها.

هوس مداران نیز چنین اند؛ انسانی که در منجلاب لذت جویی و بی بندوباری غوطه ور است و خوشبختی خود را در ارضای نامحدود غرایز می جوید؛ کجا می تواند به ندای وجدان


1- حسن بن شعبه حرانی؛ تحف العقول، ص 622

ص:13

و فرمان خرد که بار تعهد و مسئولیت را بر دوش او می گذارد، پاسخ دهد؟

انسانی که در محیط پَست لذت جویی، تنها به شهوترانی و پرکردن شکم می اندیشد ممکن نیست که مشکلات فردی و اجتماعی دیگران برایش مفهومی داشته باشد.

آنکه، تنها به فکر تأمین لذت جویی های پلید خویش است و دراین مسیر گاه انسانهایی را نیز لگدمال می کند کجا توان مبارزه با پایمال کنندگان حقوق انسانی را دارد. کجا میتواند انسانیت را زنده سازد. بلکه با هر کسی که بخواهد به فکر آزادی انسانیت باشد، در عمق جان دشمن است و عداوت میورزد.

دیدگاه لذت گرایی، چون با دیدگاه سعادت بشر و بشریت سازگار نیست، با کسانی که به دنبال تحقق چنین امری هم هستند، به طور طبیعی مخالف است.

4. روحیه استکباری

«دشمن ترین اشخاص با این عقیده و با شخص آن بزرگوار، ستمگران عالم اند. از روز غیبت آن حضرت، بلکه از روز ولادت آن حضرت تا امروز آن کسانی که وجودشان با

ص:14

ستم و زورگویی همراه بود، بر دشمنی با این بزرگوار، با این پدیده الهی، با این نور و با این شمشیر الهی مشغول شدند. امروز هم مستکبرین و ستمگران عالم، با این فکر و این عقیده، مخالف و دشمن اند و می دانند که این عقیده و این عشق _ که در دل های مسلمین، به خصوص در دل های شیعه است _ برای هدف های ستمگرانه آنها مزاحم است» (1)

بنابراین، دشمنان تفکر و اعتقاد به مهدویت _ که این اندیشه را به زیان خود می دانند _ همواره، تلاش کرده اند تا آن را از اذهان مردم بزدایند و یا مفاهیم اعتقاد به مهدویّت را تحریف کنند(2)

بدین صورت که استکبار جهانی و صهیونیزم در تلاش هستند تا ملّت های تحت سیطره آنان به وضع تحمیل شده، عادت کنند و آن را رنگی ثابت و ابدی و تغییرناپذیر پندارند.

قدرتهای استکباری، خواهان غفلت و


1- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 2 ص 32 نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، 15/9/77
2- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، س 2 ص 37 نقل از روزنامه جهان اسلام، 9/11/72

ص:15

خواب آلوده بودن و نیز عدم تحرک ملت ها هستند و چنین وضعی را بهشت خود می دانند؛ اما انتظار فرج موجب می شود که انسان به وضع موجود قانع نباشد و بخواهد به وضعی بهتر و برتر دست پیدا کند(1)


1- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 38، نقل از کیهان، 8/10/75

ص:16

ص:17

شواهد ضرورت ستیز

اشاره

تأمل در دو مطلب، انسان را متقاعد می کند که مبارزه و ستیز با مهدویت، برای دشمن، استراتژیک و ضروری است:

الف) آثار اعتقاد به مهدویت و نمونه های این ثمربخشی

ب) نمونه های عینی باور دشمن به لزوم ستیز

الف) آثار اعتقاد به مهدویت

اشاره

1. امید و تلاش 2. ظلم ستیزی 3. خودسازی فردی و اجتماعی 4. پایداری در برابر رهبری های فاسد و سودجویی های داخلی و بیگانگان و...

نمونه های ثمر بخشی تفکر مهدویت:

1. جنبش تنباکو: فتوایی در حد یک جمله «الیوم استعمال تنباکو... در حکم محاربه با امام

ص:18

زمان است...» توسط شخصیتی دینی که مردم او را نایب عام امام زمان علیه السلام می دانستند؛ چنان جنبشی ایجاد نمود که عمق آن حتی در حرمسراهای دربار نیز تاثیر گذارد.

2. انقلاب مشروطه، با اندک آشنایی با تاریخ، مشخص می گردد، حضور علماء در تحقق انقلاب مشروطه تا چه حد تأثیرگذار و به حاشیه راندن آنان تا چه حد مخرّب و زیانبار بوده است و این نبوده جز به دلیل این که مردم علماء و کلامشان را حجت می دانستند و تبعیت از آنان را تبعیت از امام زمان علیه السلام قلمداد می کردند.

امام صادق علیه السلام : … فانّی قد جعلته علیکم حاکماً فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانمااستخف بحکم الله و علینا رد و الراد علینا الراد علی الله و هو علی حدّ الشرک بالله(1)

3. انقلاب اسلامی ایران: پیروزی انقلاب اسلامی ایران جز در سایه تبعیت از رهبری فرزانه ای نبود که مردم او را جانشین امام زمان علیه السلام می دانستند و به همین دلیل جان و مال و هستی


1- کافی، ج 1، ص 67

ص:19

خویش را با کلام و فرمان او در راه او که راه انبیاء و اولیاء می دانستند؛ هدیه می کردند.

فهمی الهویدی درکتاب «ایران من الدخل» کلید فهم تحقق انقلاب ایران را در واژه هایی مانند؛ ولایت فقیه، مرجعیت تشیع و امام غایب، غیبت کبرا و غیبت صغرا می داند(1)

حامد الگار در کتاب «انقلاب اسلامی در ایران» ریشه انقلاب اسلامی ایران را به موضوع امامت از دیدگاه تشیع و مسأله غیبت امام زمان و پیامدهای سیاسی آن می داند(2)

ب) نمونه های عینی باور دشمن به لزوم ستیز

با این توضیحات طبیعی است که دشمنان، مسأله مهدویت را در تقابل با خویش بدانند و در مقابل آن صف آرایی کنند و حتی به این مسأله اذعان کنند. ذکر برخی نمونه های عینی به وضوح می رساند که دشمن به ضرورت مطلب پی برده، لذا از هیچ کاری دریغ نمیورزد.

جیمز دارمستر می گوید: قومی چنین را [که هر لحظه منتظر ظهور است و...] می توان


1- حسن بلخاری، تهاجم یا تفاوت فرهنگی، ص 131
2- حسن بلخاری، تهاجم یا تفاوت فرهنگی، ص 131

ص:20

کشتار کرد. اما مطیع نمی توان ساخت(1)

نمونه اول: در گزارش گروه تبلیغی شمال آفریقا، [گروه های که به ظاهر مبلّغ مسیحت اند و در باطن جاده صاف کن و عاملان ورود استعمارگران اروپایی به کشورهای اسلامی هستند]، یکی از مشکلات بر سر راه تبلیغ و پیشرفت استعمار، اعتقاد به آمدن مهدی موعود و سربلندی اسلام، مطرح شده است(2)

نمونه دوم: مبارزه رژیم منحوس پهلوی با مقوله مهدویت و مأموریت رضاشاه به افراد برای از بین بردن این اعتقاد با طرح این مسأله که قضیه امام زمان مشکلاتی برای او و حکومت دیکتاتوری او درست کرده است(3)

نمونه سوم: کنفرانس تل آویو (دسامبر 1948، دانشکده تاریخ دانشگاه تل آویو [فلسطین اشغالی ]با همکاری موسسه مطالعاتی شیلوهه صهیونستی)

رمز قیام شیعه و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را ابتدا امام حسین علیه السلام و بعد امام


1- دارمستر، مهدی از صدراسلام تا قرن سیزده هجری، ترجمه محسن جهان سوز، ص38 و39 و(نقل از فصلنامه انتظار، ش 1، ص97)
2- بر گرفته از فصلنامه انتظار، ش 2، ص 36
3- فصلنامه انتظار، ش 2، ص 36

ص:21

زمان علیه السلام را مطرح و هر دو را عامل پایداری شیعه می دانند؛ نگاه سرخ و نگاه سبز(1)


1- فصلنامه انتظار، ش 5، مقاله مهدی انکاری، انتظارستیزی، نگارنده نقل از حسن بلخاری، تهاجم یا تفاوت فرهنگی، ص 93 و 94

ص:22

ص:23

ابزارهای ستیز

دشمنان به ویژه قدرت جهانی استکبار و صهیونیزم؛ امروز با تکیه بر پول و تبلیغات و استفاده از شعارهای ظاهر فریب، مانند حقوق بشر، حقوق زن و حقوق اساسی ملت ها، برای تحمیل ظلم بر ملت ها و ترویج فساد، دورویی، تزویر و ریاکاری و نفاق [و پیشبرد اهداف شوم خویش] در جوامع بشری تلاش می کنند (1) و برای این کار از وسایل متعددی مدد می گیرند.

نیل پستمن (در کتاب زندگی در عیش، مردن در خوشی) می گوید: «انتقال معلومات


1- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 38 نقل از کیهان 8/10/75

ص:24

سه دوره دارد: 1. گفتار 2. نوشتار 3. تصویر» (1)

دشمن نیز برای انتقال و القاء فرهنگ خود، با استفاده از تمام امکانات، از ابزارهای متفاوتی مدد می گیرد.

1. کتب، نشریات، کنفرانس های به اصطلاح علمی

2. رسانه های متنوع همگانی؛ رادیو، تلویزیون های مختلف، ماهواره با هزاران شبکه و کانال های متفاوت.

3. بازی ها (Game): زمانی کلوپ ها، جایگاه مشخصی داشتند و افراد معدودی به آن مکانها مراجعه می کردند لکن امروز کامپیوترها در درون خانه ها، تلفن های همراه و... همه وسایلی هستند که لحظه ای افراد را تنها نمی گذارند.

بازی ها در نظر اولیه، یک سرگرمی است ولی دقت در نمادها، محتوا و پیام های آنها، به خوبی ما را به خطری که از ناحیه بازی ها، _ به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، _ به افراد


1- شفیعی سروستانی، بلخاری و...؛ پیشگوییها و آخرالزمان، ص 127

ص:25

منتقل می گردد، واقف می سازد. امروزه درصد زیادی از مردم جهان، اعم از کودک، نوجوان، جوان و... به انواع بازی های رایانه ای مشغول و سرگرم می باشند. این محصولات نیز مانند دیگر آثار هنری، فرهنگی؛ نجات بخشی و برتری غرب و بی هویتی، خرافی گری، خشونت و وحشی گری غیر آنان را می رساند.

4. اینترنت: در میان رسانه ها، با همه گستره و مزایایی که دارند، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اینترنت با هزینه کم دارای استفاده بسیار است، هر چه آماده می شود با زبان ها و مخاطب های متنوع برای مدت طولانی قابل عرضه، حتی در بقیه رسانه هاست بر خلاف رسانه های دیگر که دارای محدودیتهای بسیارند.

از سوی دیگر، با در نظر گرفتن گسترش اینترنت و نیاز روز افزون به رایانه در ابعاد مختلف زندگی، ظرف چند سال آینده، در همه یا اکثر خانه ها اینترنت، جای تمام رسانه ها حتی تلویزیون را خواهد گرفت. بنابراین دشمن به آن اهتمام ورزیده و به

ص:26

خوبی از آن بهره جسته است؛ وارد ساختن شبهات متعدد، توهین های متفاوت، ایجاد تحریف و تخریب و هم چنین تأسیس فرقه های مختلف و حمایت از آنها توسط سایت ها و صفحات متعدد، نیاز به جستجوی چندانی ندارد. کافی است، کمی با ادبیات اینترنت آشنا باشیم تا گوشه ای از هزاران هجمه و شبهه را احساس کنیم.

همه این ها آمده اند تا آنچه می خواهند به همه القاء کنند و در این میان دو امر ذیل از مهمترین رسالتهای آنان به شمار می آید:

1. تخریب چهره اسلام و مسلمانان

در تمام آثار آنان، به ویژه فیلم ها و بازی ها، _ غربی ها، افرادی منطقی و قانونمندند _ و مسلمانان و دین اسلام، خشن، بی منطق و عدم پای بند به قوانین عقلانی و انسان معرفی شده اند. نمونه هائی نظیر فیلم «شمشیر اسلام the sord of islam» و فیلم محاصره را بسیار می توان یافت.

2. معرفی جامعه فرهنگ و نظام غرب به عنوان منجی جهان و بشریت:

امروزه، آثار هنری متعددی از جمله،

ص:27

فیلم ها و سریال های بسیاری، عهده دار مباحث آخرالزمانی است. نگاه به این آثار نشان می دهد که غرب در قالب این آثار _ ولو در عالم تخیل _ سخن از پایان تاریخ و خطراتی دارد که بشریت را تهدید می کند و در این میان نجات بخشی است که از دامن غرب برمی خیزد و بشریت و جهان را نجات می بخشد و آنتی کریست ها (1) (ضد مسیح یا دجال یا شرآفرین) را شکست می دهد. این محصولات گرچه بیشتر در قالب اسطوره ای یا علمی تخیلی است ولی با اندک تأملی میتوان دریافت؛ عهده دار القاء تفکر _ «هانتینگتون» _ مبنی بر جنگ تمدنها (2) و در آخر پیروزی غرب و «فوکویاما» _ برتری نظام لیبرال دموکراسی (3) _ است.

با این کار، جدای از بدست آوردن منافع اقتصادی بسیار؛ نظام منحط غرب به ویژه امریکا و صهیونیست را به عنوان منجی بشریت و احیاءگر حق معرفی می نماید و القاء


1- Antichrist
2- عزیزاللّه حیدری؛ مهدی تجسم امید و نجات، ص 74
3- عزیزاللّه حیدری؛ مهدی تجسم امید و نجات، ص 74

ص:28

می کند که جنایات متعدد، ریختن خونها و کشتار کودکان و بیگناهان و... بسیار در تحقق نجات بشریت که توسط صهیونیست و آمریکا صورت می پذیرد، کاملا طبیعی و قابل اغماض است. بلکه بالاتر، در این امر بشردوستانه هر چه بیشتر بایستی آنان را مدد نمود. «هالیود» (1)یکی از مهمترین نمونه هایی است که می توان ذکر نمود. این کمپانی بزرگ ساخت فیلم، سالانه 700 فیلم ارائه می دهد که 78% از رادیو و تلویزیون و سینماهای جهان حتی جمهوری اسلامی از آن تغذیه می کنند و سالانه 12 میلیارد دلار سود خالص دارد(2)


1- Holywood
2- شفیعی سروستانی، بلخاری و...؛ پیشگوییها و آخرالزمان، ص128

ص:29

روشهای مبارزه و ستیز

اشاره

دشمن هر امر صحیح و مفیدی را تا آنجا که مقدور باشد، انکار می کند و اگر نتوانست، به تحریف و تخریب آن پرداخته و یا در مقابل آن اقدام به جایگزینی می نماید.

_ همه عقاید سازنده مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است دشمنان، سراغ مجموعه احکام و مقررات اسلام رفتند و هر عقیده و توصیه ای از شرع مقدس که در زندگی و سرنوشت آینده فرد و جماعت و امت اسلامی تأثیر مثبت بارزی داشته است، به نحوی با آن کلنجار رفتند تا اگر بتوانند آن را از بین ببرند

ص:30

و اگر نتوانند روی محتوایش کار کنند(1)

توضیح این که؛ دشمنان اسلام در مرحله اول، تا آنجا که توانستند رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را انکار کردند. اذ قالوا ما انزل اللهُ علی بشر من شی (انعام، 139)؛ مگر ممکن است بر بشری، وحی شود. در مرحله دوم (تخریب)، انواع اهانت ها و توهین ها را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وارد ساختند که در آیات متفاوت ذکر شده است. همچون شاعر (2) _ ساحر (3) _ کذاب (4) و مجنون (5)و در مرحله سوم؛ (تحریف مقوله های متعدد دینی و کارآمد)؛ «دشمن می تواند روی عقاید اسلامی کار کند که از استفاده مردم خارج شود. منتهی نه در کوتاه مدت بلکه در طول سال های متمادی. گاهی ده سال زحمت می کشد برای این که بتواند یک نقطه درخشان را کور یا کم رنگ کند یا


1- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 32 نقل از روزنامه رسالت 26/9/76
2- انبیاء/ 5، طور/ 30، صافات/ 36
3- یونس /2، ص/ 4
4- ص/ 4
5- حجر/ 6، صافات/ 36، دخان/ 14، طور/ 29، قلم/ 51

ص:31

نقطه تاریکی را به وجود آورد. یکی توفیق پیدا نمی کند. دیگری می آید... (روی عقاید اسلامی خیلی از این کارها شده.) روی عقیده توحید و امامت، روی اخلاقیات اسلامی (معنای صبر، توکل، قناعت و...) کار کرده اند»(1)

و بالاخره مرحله چهارم (جایگزینی) آخرین حربه مدعیان دروغین پیامبری است افرادی نظیر، مسیلمه کذاب و...

با این توضیحات، حال به بررسی روشهای دشمن در مبارزه با مهدویت می پردازیم:

الف. انکار

جدای از انکار خود حضرت به هنگام ظهور، منظور از انکار مقوله مهدویت و انتظار در این دوران، این است که آن را مقوله وارداتی و برگرفته از دیگران و پیامد نابه سامانی ها و مشکلات معرفی کنند(2)


1- مقام معظم رهبری، انتظار، ش 2، ص 32 نقل از رسالت 26/9/76
2- مثلا بعضی چنین گفته اند که: بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به اهل بیت علیهم السلام و طرفداران آنها حوادث ناگواری اتفاق افتاد. در این ایام تلخ جان هوادارن اهل بیت علیهم السلام بستوه آمده و هر روز در انتظار فرج (رفع گرفتاریها) بودند. گاهی یکی از علویین قیام می کرد ولی بالاخره کشته می شد و توفیقی بدست نمی آورد. کم کم طرفداران اهل بیت علیهم السلام از هر جهت مأیوس می شدند. در این هنگام بود که جهودان تازه مسلمان و مغرضین از فرصت استفاده نموده به ترویج عقیده خویش یعنی نجات دهنده غیبی مشغول شدند. آنان بر این عقیده بودند که الیاس به آسمان صعود کرد. و در آخرالزمان برای نجات بنی اسرائیل به زمین برمی گردد (دادگستر جهان ص 63 با تلخیص و تصرف)

ص:32

بسیاری از دایرة المعارف ها که بایستی مرجعی قابل اعتماد در موضوعات متفاوت باشند: گویی رسالت خود را فراموش کرده و اهداف دیگری را دنبال می کنند. برای نمونه می توان به دایرة المعارف بریتانیکا _ واژه مهدی، اسلام و زردشت، دایرة المعارف دین و اخلاق _ واژه مهدی _، موسوعة المورد _ واژه مهدی المنتظر _ و... مراجعه کرد(1)


1- فصلنامه انتظار، ش 5، مقاله مهدی انکاری، انتظار ستیزی، نگارنده، ص 271

ص:33

ب. تخریب

شگرد دیگر دشمن، حمله ناجوانمردانه و نفرت زایی در مقابله با مهدویت با ژست های علمی و هنری است. در این راستا دشمن برنامه های کوتاه مدت و طولانی مدت زیادی دارد:

1. نیرو سازی برای صفوف خود با خطر جلوه دادن جریان مهدویت

2. ایجاد شک و تردید و تنفر در افراد به ویژه معتقدان مهدویت.

گفتنی است این برنامه ها اختصاص به نسل حاضر ندارد، بلکه از هم اکنون به دنبال برنامه ریزی برای نسل آینده اند.

نمونه:

1) تخریب اصل اسلام: الف: فیلم محاصره، شمشیر اسلام و... که در آنها و اسلام و مسلمانان محور خشونت معرفی شده اند. ب: بازی: 1. IGI2در این بازی نمادهای اسلامی، تلاوت قرآن و حتی صدای اخبار فارسی از رادیو جمهوری اسلامی ایران، ویژگی دشمنانی است که کودک با آنها درگیر است و باید آنها را از پای درآورد و الاّ امتیاز از دست

ص:34

داده یا نابود می شود.

2. دلتا فورس (Delta force) دشمنان چهره های عربی دارند، که گاه با لهجه عربی، الفاظی مانند «عدوّ» را به کار می برند و گاه با لهجه فارسی، جملاتی چون «دشمن به ما حمله کرده» و «حاجی! یکی داره می آد» به کار می برند. بر روی جعبه هایی که هر از چندگاه، در مقابل کودک ما قرار می گیرد و جزء اموال دشمنان به شمار می آید، نمادهائی با آرم «لا اله الا الله، محمد رسول الله» و علامتی شبیه آرم آستان قدس رضوی به چشم می خورد.

گفتنی است، همنشینی اخبار جمهوری اسلامی ایران و الفاظ فارسی مخصوصاً الفاظی که در زمان دفاع مقدس به کار رفته است (حاجی _ که به فرماندهان گفته می شد) با الفاظ عربی، تلاوت آیات قرآن یا اذان، به ارتباط اسلام و انقلاب ایران به طور غیر مستقیم اشاره داشته و خطر بودن هر دو را گوشزد می کند و برای کودک به عنوان دشمن مشترک معرفی می شوند.

2) تخریب مهدویت: الف: فیلم مردی که

ص:35

فردا را دید the man who saw tomorrowیا پیشگویی های نوستراداموس محصول 1981 اثر رابرت ژنت (1) با تحریف پیشگویی های فردی به نام نوستراداموس که در قالب اشعاری رمز آلود بیان شده است و قائل به نجات بخش الهی و آینده ای روشن و نورانی و پیروزی مسلمانان است (2) چهره امام زمان (عج) را چهره ای خشن و بسیار مخرّب و وحشت زا معرفی، و پیامد حضور ایشان را جنگ ها و جنایت ها و ناامنی ها قلمداد کرده است.

فیلم، ایشان را سومین شرآفرین _ پس از هیتلر و ناپلئون _ و خشن تر از آنان معرفی کرده است. فیلم، سه مرحله دارد: گذشته، حال و آینده؛ گذشته؛ با استفاده از آرشیوها، عهده دار بیان این نکته است که پیشگویی های نوسترآداموس در گذشته صد در صد اتفاق افتاده است. «حال» که به حوادث اتفاق افتاده در عصر حاضر می پردازد


1- Robert Guentte
2- برای توضیح بیشتر _ رک فصلنامه انتظار، ش 5، مقاله مهدی انکاری، انتظار ستیزی، ص 276

ص:36

و جالب این است که از میان حوادث (که در اشعار نوسترآداموس، همزمان بوده است)، به مهمترین حادثه که همان انقلاب اسلامی در ایران است، می پردازد. سپس با ذکر نمونه های فراوان در گذشته و حال، بیننده را به این نتیجه می رساند که هر چه نسبت به آینده گفته است، محقق خواهد شد. آنگاه آینده مطابق میل سازندگان فیلم تحریف شده و بعد از همه می خواهند که اگر بفکر خود و فرزندان خود و فرزندان فرزندان خود هستند، باید تلاش کنند چنین آینده ای (آمدن رهبر شرقی، یا سومین ضد مسیح و شرآفرین) تحقق پیدا نکند.

بازی: «جهنم خلیج فارس» «معروف به یا مهدی» (the persian Golf inferno): کودک به جای قهرمان بازی که فردی است آمریکایی، قرار می گیرد و باید با کشتن مسلمانان که با صدای نفرت آوری «الله اکبر» و «یا مهدی» می گویند، امتیاز به دست آورد و در نهایت، به مراحل بالاتر می رود و الاّ با غفلت از آنان، کشته شده و امتیاز از دست داده و یا از بازی اخراج می گردد. بنا بر قضیه شرطی شدن

ص:37

«پاولوف» کودک چنان می شود که با شنیدن «اللّه اکبر» و «یا مهدی» تیراندازی می کند و... بالاخره در روح کودک، بذر نفرت، از این دو واژه کاشته می شود تا روزی استکبار بتواند از محصول آن فایده برد و....

ج. تحریف

مطالبی که اگر به حقیقت آن ها توجه کنیم تبدیل به یک موتور حرکت دهنده جامعه اسلامی می شود؛ وقتی دشمن روی آن کار کرد؛ آن را خراب و معنای آن را عوض کرده و در ذهن ما به صورت دیگری جا انداخت؛ همین موتور متحرک، به یک داروی مخرب و خواب آور تبدیل می شود(1)

وقتی دشمن نتوانست، عقیده اثر بخش مهدویت را از مردم بگیرد، سعی می کند آن را در ذهن مردم خراب کنند. تبدیل مقوله انتظار مهدی علیه السلام که آثار و پیامدهای بسیار شگرف و معجزه آسا و مثبتی دارد؛ به انتظار منفی و تلخ و ناگوار و... از این قبیل است.


1- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 32 نقل از رسالت، 26/9/76

ص:38

د. جایگزینی

1. حربه چهارم دشمن، شخصیت پردازی و مدعّی سازی و حمایت از مدعیّان و فرقه هاست. ساختن شخصیت هایی مانند سید علی محمد باب _ حسینعلی بهاء _ سید محمد نور بخشی در ایران و... نمونه هائی از این حربه دشمن اند.

2. طرح نظام های متفاوت به عنوان نجات بخش امروزه غرب، با طرح نظام لیبرال دموکراسی با شعار و هیمنه آزادی و مردم سالاری چنان وحشتی در افراد حتی اندیشمندان ایجاد می کند که به هیچ عنوان به خود جرأت انتقاد به آن را ندهند و آن را تنها راه دانسته و به دروغین بودن شعار و عمل آنان نیندیشند؛ چنانکه زمانی سوسیالیسم با شعار و هیمنه عدالت و برابری، دیکتاتورترین، ناعادلانه و خشن ترین حکومت را ایجاد نموده و بالاخره _ به تعبیر امام راحل (ره)_ در موزه ها جای گرفت.

فیلم ها و بازی ها از جمله کارآمدترین ابزاری هستند که برای تحقق چنین اهدافی در خدمت غرب قرار دارند.

ص:39

نمونه: 1. فیلم ماتریکس MaTrix(محصول 1999 اثر برادران واچوفسکی» در این فیلم به صراحت مطرح می شود، تنها راه نجات، در عالم خیال و واقع، زایان Zion یا صهیونیسم است.

2. فیلم روز استقلال independence Day: (محصول 1996 اثر رولنداریش) در این فیلم می بینیم جهان در خطر بشقاب پرنده ای بزرگ قرار می گیرد، و این ریس جمهور آمریکاست که روز 4 ژوئیه (که به نام روز استقلال در آمریکا نام گذراری شده است) البته با مشورت یهودی ها، جهان را نجات می دهد.

3. فیلم گودزیلا Godzilla (محصول 1988) موجودی شبیه دایناسور، مربوط به گذشته های بسیار دور، پس از قرنها خفتن، ناگهان بیدار می شود. جهان را تهدید می کند. مجسمه آزادی (نهاد لیبرال دموکراسی) را منهدم می سازد. با دیدن او، دو هواپیما وحشت زده، به برج های دوقلوی نیویورک اصابت می کنند!!. و بالاخره با درایت غرب، بشریت نجات می یابد.

ص:40

راه مبارزه و مقابله با ستیزه جویی های دشمن

الف. مبارزه با عوامل ستیز

1. در مقابل جهل و بی اطلاعی _ الف) در حوزه نیاز به امام؛ اولا بایستی با استفاده از ابزارهای متفاوت، به تبیین ضرورت نیاز به امام (1) و بی مانندی و تنها راه بودن آنان پرداخت.

امام رضا علیه السلام به اباصلت فرمود: خدا رحمت کند آنکه امر ما را زنده نگه می دارد. اباصلت گوید: پرسیدم چگونه؟

حضرت فرمود: علوم را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. چرا که مردم اگر زیبایی های کلام ما را بدانند، ما را پیروی می کنند. رحم اللّه عبداً احیا امرنا قلت: کیف یحیی امرکم قال: یتعلم علومنا و علمها الناس فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لا تبعونا (2).


1- ر.ک: فصلنامه انتظار، ش 1، ص 52، مبانی اعتقادی مهدویت، پورسید آقایی
2- حر عاملی؛ وسائل الشیعة، ج 14 باب 98، ص 587

ص:41

ثانیاً، نقد و بررسی جریانات و نظام های مدعی نجات بشریت، زمینه پذیرش حکومت طیبه مهدوی را بیشتر فراهم می آورد.

ب) در حوزه عدم شناخت حضرت؛ ترسیم مهربانی، عدالت و زیبایی ها و سجایای اخلاقی امام و ویژگی های حکومت ایشان تاثیر بسزایی دارد.

2. در مقابل تعصب بی جا، جدای از رویکرد و دعوت به اخلاق و انصاف، پس از زدودن شبهات و تردیدها؛ ذکر مشترکات ما با گروهها و فرقه های دیگر، بسیار مفید است چنانکه قرآن افراد را به کلمه مشترک فرا می خواند. قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم ان لا نعبد الا اللّه(1)

1 _ 2. برون دینی

در گفتگو با افراد و ادیان دیگر (برون دینی) جدای از بحث فطری فیوچریسم (منجی خواهی عمومی بشریت)، بشارتهای مشترک ادیان، ذکر ویژگی ها و دستاوردهای


1- سوره آل عمران، 64

ص:42

انسانی مهدوی بسیار تأثیرگذار است، نظیر: عدالت _ نجات مستضعفان و محرومان _ امنیت _ از بین رفتن کینه توزی ها و نفرتها _ مهربانی، محبت و صمیمیت _ شایستگی و برتری امام _ شادمانی همگانی:

حضرت علی علیه السلام : یملاء الارض عدلا و قسطا کما ملئت جوراً و ظلماً (1)

امام مهدی _ زمین را از عدل و قسط پر می سازد چنان که از جور و ظلم پر شده بود.

امام رضا علیه السلام در وصف امام فرمود: یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اشجع الناس (2).

امام، عالم ترین، حکیم ترین، باتقواترین، بردبارترین و شجاعت ترین مردم است.

المهدی جواد بالمال رحیم بالمساکین شدید علی العمال(3)

مهدی بخشنده مال، مهربان با مساکین، سختگیر بر کارگزاران خویش است.

یرضی عنه ساکن السماء و


1- کلینی؛ کافی، ج 1، باب فی الغیبة، ص 335
2- صدوق، خصال، ج 2، 528
3- عمادالدین طبری؛ بشارة المصطفی 207

ص:43

الحیتان فی البحر و الطیر فی الهواء (1)

از مهدی ساکنان آسمان و ماهی ها در دریاها و پرندگان در هوا خوشحال می شوند.

2- 2. درون دینی: در گفتگوی درون دینی نیز، جدای از بشارتهای مکرر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در منابع شیعه و سنی، ذکر ویژگی ها و دستاوردهای مشترک اسلامی حضرت مهدی علیه السلام ، و حکومت آن بزرگوار، کارآمد است؛ که از آن جمله می توان به عزت و سربلندی اسلام _ زدودن تحریف ها و بدعتها شبیه پیامبر در اخلاق و ویژگی ها _ شادمانی عموم و... اشاره نمود.

یمحو کل ظلالة و یحیی کل سنة (2)

[حضرت] هر گمراهی را از بین برده، هر سنتی را زنده می سازد.

رجل اشبه الناس برسول اللّه خلقا و خلقا و حسنا و جمالا

بزرگمردی که شبیه ترین مردم به رسول خداست؛ از لحاظ خلقت، اخلاق،


1- علی بن یوسفی نباطی بیاضی؛ صراط المستقیم: ج 2، ص 147
2- مجلسی؛ بحارالانوار، ج 51، ص 78

ص:44

نیکویی و جمال.

یعز اللّه به الاسلام بعد ذلّه و یحییه بعد موته (1)

خداوند به وسیله او اسلام را پس از ذلت عزیز و پس از مرگ، زنده می سازد.

المهدی اذا خرج یفرح به جمیع المسلمین خاصتهم و عامتهم (2)

مهدی چون قیام کند، به واسطه او تمام مسلمانان، عامه و خاصه شاد می گردند.

3) در مقابل منفعت طلبی

1. رشد اخلاق و حل تعامل انسان با دنیا در نظر و عمل و مبارزه با هوا و هوس، عامل بسیار مهمی در سعادت دنیا و آخرت آدمی است.

این مسأله است که عده ای ارزشمند را در عین محرومیت و سختی ها، مستحکم قرار داده، محبت اهل بیت علیهم السلام را از دست نداده و دیگری را به حریم دل راه نمی دهند:

امام صادق علیه السلام : و لکن من شیعتنا


1- عمادالدین طبری، بشارة الاسلام، ص 297
2- المهدی، 221، نقل از عقدالدرر

ص:45

من لایعد و صوته سمعه و لا شجاوة بدنه و لا رغاصم فینا و الیا و لا یجالس لنا غائباً و لا یحُدث لنا ثالبا و لا یحب لنا مبغضاً و لا یبغض لنا محباّ؛ ولکن گروهی از شیعیان ما صدایشان از گوششان تجاوز نمی کند و ناله شان از خودشان تجاوز نمی نماید، هرگز با دوستدار ما دشمنی نمیورزند و هرگز با دشمن ما آشتی نمی کنند. فضایل ما را به منکران حقوق ما بازگو نمی کنند. محبت دشمنان ما را به دلشان راه نمی دهند. کینه دوست ما را به دل نمی گیرند.

2. شناسایی و میدان ندادن به افراد دنیاپرست، در تصمیم گیریها و مسئولیتهای خرد و کلان جامعه دینی

3. مبارزه با نظام ها، جریانات و افرادی که به هر قیمتی، تنها خواستار منافع شخصی و گروهی و... خود هستند.

4. در مقابل روحیه استکباری که هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم ترین عامل دشمنی و ستیز با امام است، می بایست به چند امر اهتمام ورزید: 1. شناسایی اهداف و راه کارهای دشمن 2. آگاه سازی افراد و

ص:46

جوامع نسبت به این امر 3. مقاومت و مقابله در مقابل توطئه ها و تحرّکات دشمن.

ب. مبارزه با روشهای ستیز

1. در مقابل انکار، آگاهی و تثبیت حقیقت مهدویت و رفع توهمات و شبهات باید نمود. مثلا یادآوری این نکته که مهدویت نیاز عمومی بشر بوده، ریشه در ادیان، قرآن و روایات نبوی دارد.

2. در مقابل تخریب، ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد.

3. در مقابل تحریف: 1. روشنگری و تبیین و ایجاد اعتماد 2. خرافه زدایی 3. تعمیق ایمانی که مردم به امام زمان دارند. مقام معظم رهبری می فرماید: «اثبات اصل مهدویت در یک محفل علمی با مخاطبانی که اهل علم و اهل تفکر و استدلال اند، جزو آسان ترین کارها است. در این هیچ تردیدی نیست. ایمان و اعتقاد مردم هم خوب است منتها تعمیق این ایمانی که مردم به امام زمان (ارواحناه فداه و علیه الصلاة و السلام) دارند، کار بسیار ظریفی است. بخش مهم کار شما [مرکز تخصصی مهدویت] این است که عشق

ص:47

و محبت و سوز و گدازی که مردم ما به طور طبیعی نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم به خصوص جوانان، با یک نگاه عالمانه و آگاهانه همراه کنید. برکات این کار لا تعدّ و لا تحصی است(1)

4_ در مقابل جایگزین سازی: 1. رسوا سازی فرقه ها و جریانات انحرافی 2. ارائه ضعف ها و نواقص نظام هائی چون لیبرال دموکراسی و... برای ایجاد دلزدگی و شکستن هیمنه ترس از انتقاد از این نظام ها 3. تبیین و تعمیق اندیشه مهدویت 4. ارائه استراتژی مطابق با روایات، نسبت با آینده در مقابل استراتژی های دیگر.

البته همه این ها در گرو توانمندی در شیوه ها و ابزارهای نوین برای مقابله با ستیز دشمن است. حضرت علی علیه السلام فرمود: رد الحجر من حیث جاءک فانه لا


1- مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 9 و 8، در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت

ص:48

یرد الشر الا بالشر(1)


1- عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی؛ غررالحکم، ص 334، شماره 7695

ص:49

لیست محصولات انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)

ردیف

نام کتاب

مخاطب قیمت  (ریال)

1

آینده جهان (کتاب سال حوزه)

دانشجویان _ طلاب

38000

2

فرهنگ نامه مهدویت

دانشجویان _ طلاب

68000

3

دکترین مهدویت

دانشجویان _ طلاب

20000

4

مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی

دانشجویان

25000

5

انتظار پویا

همه اقشار (به غیر از دانش آموزان)

9000

6

جوانان یاوران مهدی (عج)

جوانان

6000

7

نینوا و انتظار

عمومی

28000

8

امام زمان (عج) در کلام آیت الله بهجت

عمومی

9000

9

امام مهدی (عج) در قرآن

عمومی

8000

10

زمزمه های انتظار

مجریان _ عمومی

9000

11

فصلنامه علمی- تخصصی انتظار (27-1)

فرهیختگان

18000

12

طلوع خورشید

دانش آموزان _ عمومی

6000

13

امام مهدی (عج) در حدیث ثقلین

عمومی

6000

14

زنان در حکومت امام زمان (عج)

عمومی

2500

15

شمیم (برگزیده ای از مباحث درباره امام زمان (عج))

دانش آموزان

8000

16

دولت مهدی (عج) سیرت مهدی (عج)

عمومی

4000

17

CD نقد فیلم نوستر آداموس

عمومی

15000

18

نگاهی دوباره به انتظار

عمومی

6500

25

درسنامه مهدویت (1)

تخصصی (طلاب _ دانش جویان _ فرهیختگان)

28000

26

درسنامه مهدویت (2)

تخصصی

35000

27

کارت بازی انتظار

بچه ها

6500

28

پله پله مهربانی (ویژة نوجوانان)

نوجوانان

6000

29

وقتی او می آید

عمومی

6000

ص:50

30

آفتاب مهر (یکصد پرسش و پاسخ مهدوی) _ ویرایش جدید

جوانان

30000

31

لوح فشردة فصلنامه انتظار (27-1)

فرهیختگان

10000

32

از حسین علیه السلام تا مهدی (عج)

عمومی

7000

33

مجله امان        ویژة امام زمان (عج) (19-1)

عمومی

5000

34

جستارهایی در مهدویّت

دانشجویان _ طلاب

15000

35

نگین آفرینش (درسنامه مقدماتی)

پیش دانشگاهی _ دانشجویان

28000

36

قرآن، مهدی (عج)، جوانان

جوانان _ دانش آموزان

14000

37

بروشور هفتگانه «آشنایی با امام زمان (عج)»

عمومی

700

38

فرات تا فرات (2جلد)

دانشجویان _ طلاب _ فرهنگیان

28000

39

دلائل عقلی و نقلی امامت و مهدویّت

تخصصی

28000

40

فروغ حق

عمومی

25000

41

در محضر علامه شعرانی

عمومی

30000

42

شرح فراق

عمومی

25000

43

منجی در ادیان

تخصصی

32000

44

سی دی آفتاب عشق

عمومی

10000

45

غنچه های قیام

عمومی

15000

ص:51

نحوة تقاضا:

وجه کتاب درخواستی را به حساب سیبای بانک ملی به شماره (0105641934009) به نام انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) واریز نموده و اصل فیش بانکی را همراه با نام و تعداد کتاب های درخواستی و نشانی دقیق پستی، به نشانی ذیل از طریق پست یا فکس ارسال نمایید:

قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه آمار (22)، بن بست شهید علیان، مرکز تخصصی امامت و مهدویّت.

تلفن: 7737801-0251، فاکس:7737160- 0251

صندوق پستی: 119/37135

یادآوری:

خریداران عمده از تخفیف ویژه برخوردار می باشند.

ص:52

از این مجموعه منتشر شده است:

انتظار1. ضرورت طرح مباحث مهدویّت / روح الله شاکری

انتظار2. پژوهشی عقلی دربارة حضرت مهدی (عج)/ روح الله شاکری

انتظار3. امام مهدی (عج) در قرآن/ مهدی یوسفیان

انتظار4. امام مهدی (عج) در قرآن/ جمعی از محققان

انتظار5. طلوع خورشید/ مهدی یوسفیان

انتظار6. رخدادهای ظهور / مهدی یوسفیان

انتظار7. اندیشة مهدویّت و آسیب ها/ محمدصابر جعفری

انتظار8. مهدی ستیزان/ محمدصابر جعفری

انتظار9. پژوهشی دربارة جزیرة خضراء/ مجتبی کلباسی

انتظار10. جهانی شدن و حکومت حضرت مهدی (عج)/ رحیم کارگر

انتظار11. غیبت امام مهدی علیه السلام / مهدی یوسفیان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109